Zorunlu Hizmetin Doktora Sonrası Başlama Kararına İlişkin Dava Açılmıştır

Nazmi

Akademikpersonel.org
Yönetici
Akademikpersonel.org Hukuk Birimi, YÖK Yürütme Kurulu’nun ÖYP’ lileri Mağdur Eden Mecburi Hizmet Kararına Dair Yürütmeyi İptal Davası Açmıştır.

Hukuk Birimizin Yürütmenin Usulsüzlüğüne Dair Sunmuş Olduğu Görüşü Şu Şekildedir:

Öğretim üyelerinin akademik çalışma usul ve esaslarının belirlendiği Öğretim Üyesi Yetiştirme Programına İlişkin Usul ve Esasların 11. maddesi 3. fıkrasında, dersleri başarı ile tamamlayarak tez aşamasına geçen ÖYP araştırma görevlilerinin tez danışmanının olumlu görüşü ve Yüksek Öğretim Kurulu Yönetme Kurulu kararı ile atandıkları kurumda tez çalışmalarını devam ettirebilecekleri ifade edilmiş olmasına rağmen, Yüksek Öğretim Kurulu Personel Daire Başkanlığı’ nın 16.05.2014 tarih ve 15626205 – 202.99/29805 sayılı Mecburi Hizmet konulu yazısında; “ÖYP araştırma görevlilerinin tez aşamasında atandığı üniversitede geçirdiği sürelerin mecburi hizmetine sayılmayacağı Yürütme Kurulu’ nun 06.05.2014 tarihli toplantısında uygun bulunmuştur” denilmekle ve geçici olarak görevlendirildikleri üniversitelerden atandıkları kurumlara dönen ÖYP araştırma görevlilerinin mağdur olmasına sebebiyet verecek bir karara imza atılmıştır.
Hiçbir sebep ve gerekçe göstermeksizin ÖYP araştırma görevlilerinin tez aşamasında atandığı üniversitede geçirdiği sürelerin mecburi hizmetine sayılamayacağı yönünde alınan karar usul ve yasaya aykırı olup, yürütmesinin durdurulması gerekmektedir. Zira aksinin kabulü hali ÖYP araştırma görevlerinin mağduriyetine sebep olacaktır.


Anayasa Mahkemesinin vermiş olduğu bir kararında kazanılmış hakka ilişkin olarak yapmış olduğu tanımlama; “KİŞİNİN BULUNDUĞU STATÜDEN DOĞAN, TAHAKKUK ETMİŞ VE KENDİSİ YÖNÜNDEN KESİNLEŞMİŞ VE KİŞİSEL ALACAK NİTELİĞİNE DÖNÜŞMÜŞ HAK” şeklindedir. Gerek öğretideki tanımlardan ve gerekse yargı içtihatlarında yer verilen tanımlardan hareketle kazanılmış hakkı “GEÇERLİ BİR HUKUKİ İŞLEME DAYANARAK KAZANILMIŞ OLAN VE BU SURETLE KİŞİSEL ÖZNEL SONUÇLAR DOĞURARAK SUBJEKTİF VE ÖZNEL BİR HAK HALİNİ ALAN, DAHA SONRA MEYDANA GELEBİLECEK HUKUKİ DÜZENLEME DEĞİŞİKLİKLERİNDEN ETKİLENMEYEN, HUKUK GÜVENLİĞİ İLKESİ NAZARINDA KORUNMASI GEREKEN VE NİHAYET HUKUK DÜZENİ İÇERİSİNDE YASALAR VE ÜÇÜNCÜ KİŞİLER NAZARINDA HERKESE KARŞI YÖNELTİLEBİLEN HAK” olarak tanımlamak mümkündür.

Kazanılmış hakka saygı ilkesi evrensel hukukun genel bir ilkesidir. Ayrıca Uluslararası Yargı İçtihatlarında hukukun evrensel ilkelerini Anayasa üstü değerde sayma yolunda da genel bir eğilim bulunmaktadır.

Birleşmiş Milletler Milletlerarası Adalet Divanı Statüsü 38/1-c fıkrası; “MİLLETLERARASI HUKUKUN ŞEKLİ KAYNAKLARI ARASINDA, MEDENİ MİLLETLERCE KABUL EDİLEN GENEL HUKUK PRENSİPLERİNİ DE POZİTİF ASLİ KAYNAK OLARAK SAYMAKTADIR.” şeklindedir.
Kaldı ki İDARİ İŞLEMLERİN GERİ YÜRÜMEZLİĞİ İLKESİ uyarınca da bahse konu Yüksek Öğretim Kurulu Yürütme Kurulu kararının imza altına alındığı tarihten sonra uygulanması bu tarihten önce bağlı bulunduğu kuruma dönmüş olan ÖYP araştırma görevlileri bakımından uygulanmaması gerekmektedir.

Kazanılmış hakların korunması, Anayasanın 2. maddesinde yer alan hukuk devleti ilkesinin gereklerinden biridir. Hukuk devleti, Anayasa Mahkemesince, her eylem ve işlemi hukuka uygun, insan haklarına saygılı, bu hak ve özgürlükleri koruyup güçlendiren, her alanda adaletli bir hukuk düzeni kurup bunu geliştirerek sürdüren, Anayasaya aykırı tutum ve davranışlardan kaçınan, hukuku tüm devlet organlarına egemen kılan, Anayasa ve hukukun üstün kurallarıyla kendini bağlı sayıp yargı denetimine açık devlet şeklinde tanımlanmaktadır. Hukukun genel ilkelerinden olan, hukuki güven ve istikrar ilkeleri ile yasa ve idari işlemlerin kural olarak geriye yürümezliği ilkesi ve bu ilkelerle doğrudan bağlantılı olan kazanılmış haklara saygı ilkesi hukuk devletinin temel unsurları arasında yer almaktadır.

Sonradan yapılacak olan işlemlerle önceden meydana gelmiş hukuki durumların değiştirilmesi hususu hukuktan beklenen güvenlik ile kesinlikle bağdaşmaz. İdari işlemlerin geriye yürümemesi, kazanılmış hakları korumak ve hukuki ilişkilerde istikrarı sağlamak ihtiyaç ve zorunluluğundan doğmuş sosyal bir hukuk kuralıdır.
Anılan nedenlerle Yükseköğretim Kurulu Yürütme Kurulu’ nun 06.05.2014 tarihli toplantısı neticesinde uygun bulmuş olduğu usul ve yasaya aykırı olup, anılan kararın yürütmesinin durdurulması ile sonrasında da iptali gerekmektedir. Aksinin kabulü, pek çok kişinin mağduriyetine sebebiyet verecektir.

Hazırlayan : Akademikpersonel.org Hukuk Birimi
Bilgi ve İletişim : [email protected]
 

kemalöztürk

Öğrenci
Tebrik ediyorum Nazmi hocam. Bundan sonra yapılan hukuk dışı değişikliklere karşı, akademik personel.org olarak doğrudan gerek idari gerekse yasal yollara başvuralım.
 

sbfreff

Öğrenci
Gerçekten tebrik ederim.Bu hukuksuzluğa karşı yapılabilecek güzel bir girişim olmuş.Bunlar çocuk kandırdıklarını zannediyor,geriye dönük karar almak hangi kanunda yasa da var.
 

aktan

Doçent
Eğer biz bir arada durup yasal yollardan hakkımızı ararsak hak ettiğimizi almamamız için hiçbir gerekçe yok..
Akademikpersonel.org'un bu davası bu açıdan güzel bir örnek ve bir ilk..
 

thesolvent2

Öğrenci
Hocam, bu davadan bir sonuç alındı mı? Teşekkür ederim.


Akademikpersonel.org Hukuk Birimi, YÖK Yürütme Kurulu’nun ÖYP’ lileri Mağdur Eden Mecburi Hizmet Kararına Dair Yürütmeyi İptal Davası Açmıştır.

Hukuk Birimizin Yürütmenin Usulsüzlüğüne Dair Sunmuş Olduğu Görüşü Şu Şekildedir:

Öğretim üyelerinin akademik çalışma usul ve esaslarının belirlendiği Öğretim Üyesi Yetiştirme Programına İlişkin Usul ve Esasların 11. maddesi 3. fıkrasında, dersleri başarı ile tamamlayarak tez aşamasına geçen ÖYP araştırma görevlilerinin tez danışmanının olumlu görüşü ve Yüksek Öğretim Kurulu Yönetme Kurulu kararı ile atandıkları kurumda tez çalışmalarını devam ettirebilecekleri ifade edilmiş olmasına rağmen, Yüksek Öğretim Kurulu Personel Daire Başkanlığı’ nın 16.05.2014 tarih ve 15626205 – 202.99/29805 sayılı Mecburi Hizmet konulu yazısında; “ÖYP araştırma görevlilerinin tez aşamasında atandığı üniversitede geçirdiği sürelerin mecburi hizmetine sayılmayacağı Yürütme Kurulu’ nun 06.05.2014 tarihli toplantısında uygun bulunmuştur” denilmekle ve geçici olarak görevlendirildikleri üniversitelerden atandıkları kurumlara dönen ÖYP araştırma görevlilerinin mağdur olmasına sebebiyet verecek bir karara imza atılmıştır.
Hiçbir sebep ve gerekçe göstermeksizin ÖYP araştırma görevlilerinin tez aşamasında atandığı üniversitede geçirdiği sürelerin mecburi hizmetine sayılamayacağı yönünde alınan karar usul ve yasaya aykırı olup, yürütmesinin durdurulması gerekmektedir. Zira aksinin kabulü hali ÖYP araştırma görevlerinin mağduriyetine sebep olacaktır.


Anayasa Mahkemesinin vermiş olduğu bir kararında kazanılmış hakka ilişkin olarak yapmış olduğu tanımlama; “KİŞİNİN BULUNDUĞU STATÜDEN DOĞAN, TAHAKKUK ETMİŞ VE KENDİSİ YÖNÜNDEN KESİNLEŞMİŞ VE KİŞİSEL ALACAK NİTELİĞİNE DÖNÜŞMÜŞ HAK” şeklindedir. Gerek öğretideki tanımlardan ve gerekse yargı içtihatlarında yer verilen tanımlardan hareketle kazanılmış hakkı “GEÇERLİ BİR HUKUKİ İŞLEME DAYANARAK KAZANILMIŞ OLAN VE BU SURETLE KİŞİSEL ÖZNEL SONUÇLAR DOĞURARAK SUBJEKTİF VE ÖZNEL BİR HAK HALİNİ ALAN, DAHA SONRA MEYDANA GELEBİLECEK HUKUKİ DÜZENLEME DEĞİŞİKLİKLERİNDEN ETKİLENMEYEN, HUKUK GÜVENLİĞİ İLKESİ NAZARINDA KORUNMASI GEREKEN VE NİHAYET HUKUK DÜZENİ İÇERİSİNDE YASALAR VE ÜÇÜNCÜ KİŞİLER NAZARINDA HERKESE KARŞI YÖNELTİLEBİLEN HAK” olarak tanımlamak mümkündür.

Kazanılmış hakka saygı ilkesi evrensel hukukun genel bir ilkesidir. Ayrıca Uluslararası Yargı İçtihatlarında hukukun evrensel ilkelerini Anayasa üstü değerde sayma yolunda da genel bir eğilim bulunmaktadır.

Birleşmiş Milletler Milletlerarası Adalet Divanı Statüsü 38/1-c fıkrası; “MİLLETLERARASI HUKUKUN ŞEKLİ KAYNAKLARI ARASINDA, MEDENİ MİLLETLERCE KABUL EDİLEN GENEL HUKUK PRENSİPLERİNİ DE POZİTİF ASLİ KAYNAK OLARAK SAYMAKTADIR.” şeklindedir.
Kaldı ki İDARİ İŞLEMLERİN GERİ YÜRÜMEZLİĞİ İLKESİ uyarınca da bahse konu Yüksek Öğretim Kurulu Yürütme Kurulu kararının imza altına alındığı tarihten sonra uygulanması bu tarihten önce bağlı bulunduğu kuruma dönmüş olan ÖYP araştırma görevlileri bakımından uygulanmaması gerekmektedir.

Kazanılmış hakların korunması, Anayasanın 2. maddesinde yer alan hukuk devleti ilkesinin gereklerinden biridir. Hukuk devleti, Anayasa Mahkemesince, her eylem ve işlemi hukuka uygun, insan haklarına saygılı, bu hak ve özgürlükleri koruyup güçlendiren, her alanda adaletli bir hukuk düzeni kurup bunu geliştirerek sürdüren, Anayasaya aykırı tutum ve davranışlardan kaçınan, hukuku tüm devlet organlarına egemen kılan, Anayasa ve hukukun üstün kurallarıyla kendini bağlı sayıp yargı denetimine açık devlet şeklinde tanımlanmaktadır. Hukukun genel ilkelerinden olan, hukuki güven ve istikrar ilkeleri ile yasa ve idari işlemlerin kural olarak geriye yürümezliği ilkesi ve bu ilkelerle doğrudan bağlantılı olan kazanılmış haklara saygı ilkesi hukuk devletinin temel unsurları arasında yer almaktadır.

Sonradan yapılacak olan işlemlerle önceden meydana gelmiş hukuki durumların değiştirilmesi hususu hukuktan beklenen güvenlik ile kesinlikle bağdaşmaz. İdari işlemlerin geriye yürümemesi, kazanılmış hakları korumak ve hukuki ilişkilerde istikrarı sağlamak ihtiyaç ve zorunluluğundan doğmuş sosyal bir hukuk kuralıdır.
Anılan nedenlerle Yükseköğretim Kurulu Yürütme Kurulu’ nun 06.05.2014 tarihli toplantısı neticesinde uygun bulmuş olduğu usul ve yasaya aykırı olup, anılan kararın yürütmesinin durdurulması ile sonrasında da iptali gerekmektedir. Aksinin kabulü, pek çok kişinin mağduriyetine sebebiyet verecektir.

Hazırlayan : Akademikpersonel.org Hukuk Birimi
Bilgi ve İletişim : [email protected]
 

Akde

Öğrenci
Güncel..Dava sonuçlandı mı acaba?. Bir de bu karar YL bitişi dönen ve doktora için 35.madde görevlendirme almayanları kapsıyor mu?
 
Son düzenleme:

thesolvent2

Öğrenci
Hocam karar, tüm 35. madde ile görevlendirmeleri kapsıyor. Ben de bu kararın akıbetini araştırıyorum ama bir sonuca varamadım. En azından bu sayfayı güncel tutalım ki belki bilgisi olan birini bulabiliriz.

Güncel..Dava sonuçlandı mı acaba?. Bir de bu karar YL bitişi dönen ve doktora için 35.madde görevlendirme almayanları kapsıyor mu?
 

XOXOX

Öğrenci
bu dava açılacağı zaman kendi adıma çok heyecanlıydım ve hakkımızı geri alabileceğimize inanıyordum. bir hesaba para gönderdik, avukat bulundu, dava açıldı vs. verilen tek bilgi olumsuz karar çıktığı ve bir üst mahkemeye taşındığı oldu. daha sonra herhangi bir bilgi alamadık. bir ara dava numarası gibi bir şey paylaşılacağı yazılmıştı, herkes takip edebilsin diye. ve üst mahkemeden çok umutluydu herkes. ancak sonra ortada kimse kalmadı. çok acı...
 

memurum

Öğrenci
GÜNCEL...Doktoram için 35. Madde ile başka bir üniversitede araştırma görevlisi olarak 2 yıl çalıştıktan sonra bağlı bulunduğum asıl üniversiteme geri döndüm. Fakat personel daire ile görüştüğümde mecburi hizmetin doktora bittikten sonra düşmeye başlayacağı bilgisi tarafıma iletildi. Daha önce yalnızca ÖYPliler için bu karar geçerli demişlerdi. YÖK yeni bir karar mı aldı...Bu konuyu da gündeme getirmeniz mümkün olur mu? Kendi kurumumuza mecburi hizmet yükümlülüğünden kurtulmak için dönüyoruz yine kurtulamıyoruz...

Benzer durumda olup dava açıp sonuç alan var mı bildiğiniz?
 

gaysar_lee

Öğrenci
bu davanın son durumunu ben de merak ediyorum. bir de şöyle bir dur var; 35. madde ataması yök'ün bu kararından önce (16 Mayıs 2014'ten önce) yapılan araştırma görevlilerine bu kararın uygulanması haksızlık gibime geliyor.
 

Egaliterian

Öğrenci
Merhaba herkese,
Son kalan ÖYP'lilerdenim ama ÖYP kangreni hala devam ediyor. Soracağım soru için yeni bir başlık açmak istemedim bu başlık altından yürütebileceğimi düşündüm.

35.madde ile bir üniversitede görevliyim. Doktoramı yaz başında bitirdim ve geri iade işlemlerini başlaması için dilekçemi verdim ancak bu dilekçeyi vereli 3 ay dolmak üzere. Hala ilişik kesme için gerekli evraklar asıl üniversitemden görevli olduğum üniversiteye gönderilmedi. Bu süre içerisinde mecburi hizmetim de gereksiz yere uzamış oluyor.

Sormak istediğim soru şu ki kadro iade sürecinin yasal bir süresi yok mu? Ağırdan alıp beni 4 ayda da atayabilirler 6 ayda da, 8 ayda da. İnternetten biraz araştırma yaptım ancak bununla ilgili bir şey bulamadım. Doğru kelimelerle aratamamış olabilirim. Bir de 3 ay içerisinde ataması gerçekleşmeyen bir ÖYP'linin mecburi hizmetinin düşebileceğine dair bir duyum aldım. Ancak bunlarla ilgili yazılı bir madde, emsal bulamadım. Öte yandan geri iade sürecine ilişkin herhangi bir süre sınırı olmaması da çok garip.

Teşekkür ederim.
 
Üst