yüksek lisans olmadan doktora demekten ziyade yüksek lisansı içinde doktora dersek daha doğru olur heralde.normal şartlar altında tezli yüksek lisans için 1 sene=2 dönem ders alırsın 7-8 tane ve ikinci senende de tezini yazarsın. yani yüksek l. için süre 2 sene+uzatmalardır. doktorada ise yine 1 sene=2 dönem ve 7-8ders aldıktan sonra 2 sene de tez yazma süresi verilir.totalde hiç uzatmadan bu süre 5 sene=10 dönemi bulur ve sırasıyla master ve doktor ünvanlarını alırsın.
bir de bu ikisini birleştiren ve adına bütünleşik dok. programı denen ve her üni.de olmayan bir program vardır. öncelikle 2 sene=4 dönem içerisinde 15-16 ders alırsın ve ders aşamasının akabinde 3 sene=6 doktora tezini yazmaya geçersin.böylelikle master ünvanını ve tezini atlayıp tek tez ile doğrudan phd=dok. derecesini almış olursun.
bu programların başvuru şartları ve puanları yüksek l.tan biraz farklı(yüksek) olmaktadır. örn. iibf işletme yl için 55 ales ve 50 dil aranıyorsa, büt.dok. için -muhtemelen- 70 ales ve 65 dil istenebilir. bu üni.ye göre değişebilir.
artı ve eksileri nedir dersen;üni.de hocalarla ilişkilerin iyiyse ve sana üstüaçık ya da örtülü bir arş. gör. kadrosu için destek(!) atıyorlarsa direkt büt.dok girip "ben işimi hızlı görürüm;biraz yüklenip 4 değil 3 dönemde dersleri süpürür,sonra da dok. tezime geçerim" diyebilirsin. ama yok "kendi halimde bir adamım.destek de yok.mamafih şartlar değişebiliyor ve önümü görmek için iş gibi alternatifleri de düşünmek durumundayım vb." dersen master+dok süreci daha esnek olabilir.
şöyleki;mesela büt. dok. öğrencisi isen, yök veya öyp ilanlarında yl ibareleri ilanları maalesef elemek durumunda kalırsın. yökün öğr.gör.(myolarda çalışan öğreticiler;araş.gör. değil) ilanlarına da başvuramazsın;çünkü bu ilanlar 2 sene çalışma şartı ister ve yl yapmışsan bu süreyi tecrübeye sayar. büt.dok. yapıyorsan myolarda bile kadro bulamaz,öğreticilik yapamazsın anlayacağın.kısacası master=uzman ünvanın olmayacağı için geçiniz şıkkını işaretlersin maalesef.
diğer taraftan büt.dok. seni angarya bir yl tezi yazmaktan kurtarabileceği gibi, tezi yazmamandan kaynaklanan tecrübe eksikliği ile de karşı karşıya bırakabilir. bu olası açığı kapatmak -yukarıda dediğim gibi- tamamen kişinin öğrenme stili ve kişisel şartlarla ilgili olarak avantaja da dezavantaja da dönüşebilir.
süreç hakkında biraz daha fikir verebilmesi açısından kendimi de misal vermiş olayım: bir üniversitenin lisans mezunuyum ve aynı üni.nin s.b.enstitüsünde büt.dok. öğrencisiyim.80 üstü ales ve dil ile girdim buraya. 4. dönemimdeyim şu an; doktora dersleri gecikmesiz bitti,6 ay içinde doktora yeterlilik sınavına girip tez önerimin geçmiş olması gerekiyor.ama işsizim;iki hafta önce özel bir üninin araş. gör. sınavında gene kazanamadım
.diğer taraftan yaşımda 30a geldi ve kpss çalışıyorum. olursa da büyük ihtimalle büt.dok.dan çıkıp ylye düşürülmemi talep edicem enstitüden. şartlarım bu çünkü.ha siz de böyle olmayabilir;o yüzden bu örneği kıstas almayın, ama geniş açıdan ve alternatifli düşünün derim.
izah edebildiysem ne güzel bol şans ve başarılar...