Not ortalaması: Her okulun kendi değişkenleri var, çan eğrisi var vesaire. Bazı okullarda geçme notu 50 iken bazı okullarda 70. Dolayısıyla bu çok ciddi bir karışıklık. Nesnellikten uzak. Kaldı ki, lisans öyle bir durum ki; okuyabilmek için çalışmak zorunda olan öğrenciler var. Bu konuda şahsen yaşadıklarımı yazsam Yök direkt ismime kadro açar öyle söyleyeyim.
Yds: İngilizce bilmek oldukça önemli. Ama Yds gibi 'virgülden sonra şu ifade gelir' veya kelime ezberine dayalı bir sistem nesnel değil. Yds'den 75+ alıp kendini yabancı dilde ifade edemeyen insanların bulunması bunun kanıtı. Kaldı ki günümüz teknolojisinde yabancı dilden çeviri yapmak için anadil kadar yabancı dil bilmeye gerek yok. Şimdi buna karşı bir argüman üretilebilir: Yabancı akademisyenlerle diyalog. Kaç akademisyen yapıyor birebir görüşme? Yüzde verebilir misiniz mesela? Okullarda zorla tutulan yüzde 50?
Ales: Finduilas hocama katılıyorum. Artı, olay türkçe/matematik değil. Bu sınavda psikolojik olarak, zaman olarak ve zihinsel anlamda ciddi bir çaba var. Demiyorum ki Ales çok güzel bir sınavdır, soru şekillerinde değişiklikle elemeye göre değil, ölçmeye yönelik bir sistem oluşturulabilir. Şu anda bana göre bu saymış olduğum etkenlerden en mantıklısı Ales'in uygulanmasıdır. Ayrıca yukarıda bahsedilmiş "düşünce zamana yayılmalıdır" diye. Oysa düşünceden bahsetmiyoruz, hızlı karar almadan bahsediyoruz ki çok önemli.
Diğer: Şu anda, cari ilanlarda ön değerlendirme puanı yüksek adaylar kadro az olduğu için hemen hemen her yere başvuruyor. Ön değerlendirmeye girebilme ihtimali ortadan kaldırılıyor diğer adaylar için. Aslında bu anlamda şöyle bir şey yapılabilir; şimdi birkaç kişi sürekli her yere başvuruyor ve neredeyse her okulda ön değerlendirmeye giriyor ancak sınava girmek için (aynı tarihlere denk gelen sınavlar için) okul seçiyor ve diğer okullardaki o ön değerlendirme kontenjanı boş kalıyor. Tamam her yere başvurulabilir ancak ciddi fırsat eşitsizliği doğuyor. Aynı zamanda çıkan kadrolar için belirli bir kota getirilebilir her adayın başvurusu anlamında.
Ayrıca; sosyal medyada Ales ile ilgili soru paylaşılıyor bazen. -de/-da ekini geçtim "... yardımcı olurmusunuz" diye soruyu bitirip sözelden sınava giren adaylar var. Yani bu aday tabii ki Ales'i eleştirir.
Şu anda en uygulanabilir olan etken Ales'tir. Hepimizin, her sistemin yanlışları var. Bütün bu sistem içinde en az 'kötü' olanı bu sınavdır.
not: Son Ales puanım EA 82. Çok çok iyi diye yazmadım, sakın ola "Ales ineği" diye düşünmeyin.