Değerli Hocalarım, en nihayetinde biz Devlete karşı borçlanmış oluyoruz, ben seni eğitim için gönderiyorum diye senet imzalıyoruz... Senet olması tabi ki büyük bir yanlışlık belki istisnalar vardır hepimizi gittiğimiz üniversitelerde bize ödenen maaşın hakkını verecek şekilde çalışıyoruz. Buna karşılık da sanki burslu öğrenciymişiz ve sadece öğrencilik vazifelerimizi yerine getiriyormuşuz gibi algılanıp senetlere maruz bırakılıyoruz. Senetler iptal olamasa bile ki iptal olmasını yürekten istiyorum en azından mecburi hizmetimizi geldiğimiz üniversitelerde değil devlet üniversitesi olan herhangi bir üniversite de gerçekleştirebiliyor olsak... En nihayetinde biz doktora için görevlendirildiğimiz üniversitenin bütçesinden maaş alıyoruz bizim esas kadrolarımızın bulunduğu üniversitenin bütçesinden değil ve bütçe dediğimiz mevzu da yine devletin parası... O yüzden temel mantık devlete borçlu olmak olarak algılansa keşke de insanlar mecburi hizmetlerini en azından seçebilecekleri üniversitelerde devam ettirebilse... Ben kadromun bulunduğu üniversite ile büyük kavgalar sonucunda resmen söke söke 35.le görevlendirmemi aldım mobbbing, iftira yanlışlaştırma politikası gibi bir çok şeye maruz kaldım doğal olarak ben o üniversiteye dönmek istemiyorum. Senetler tabiki haksız uygulama... ama enazından mecburi hizmetimiz için aynı üniversiteye dönmek yerine devlet üniversitesi olan başka bir üniversite de bu "borcumuzu" ödeme şansı tanınsa.... ne mecburi hizmet ne de senetlerin haklı olduğuna inanmamakla birlikte umarım en kısa zamanda ben ve benim gibi arkadaşlarım benim gibi bir çok sıkıntı yaşadıkları üniversitelere dönmek zorunda bırakılmasınlar...
2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun Geçici Madde 53- (Ek: 29/6/2006-5535-2 md.) 'e göre:
"33 üncü maddeye göre lisansüstü eğitim-öğretim amacıyla yurt dışına gönderilenler ile 35 inci maddeye göre yurt
içinde başka bir üniversiteye lisansüstü eğitim-öğretim amacıyla gönderilenlerden veya üniversitelerinde görev yapanlardan
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar;
a) Lisansüstü eğitim-öğretim amacıyla yurt dışında kalmaları gereken süre içerisinde öğrenimlerini
tamamlayamamaları nedeniyle kadroları ile ilişikleri kesilenlerden veya ilişiği kesilmeyip devam edenler ile başka bir kamu
kurumuna naklen atananlardan,
b) Eğitimin herhangi bir aşamasında, her ne sebeple olursa olsun Türkiye'ye çağrılmış olanlardan,
c) Lisansüstü eğitim-öğretim amacıyla yurt içindeki başka bir üniversitede kalmaları gereken süre içerisinde
öğrenimlerini tamamlayamamaları nedeniyle kadroları ile ilişikleri kesilenlerden,
d) Eğitimlerinin herhangi bir aşamasında istifa etmiş olmaları nedeniyle kadrolarıyla ilişikleri kesilenler, sürelerinin
bitiminde mecburi hizmetlerini tamamlamak üzere görevlerine başlamayıp çekilmiş sayılanlar ile görevlerine başlayıp da
yükümlü bulundukları mecburi hizmetini bitirmeden görevlerinden ayrılanlardan,
e) Herhangi bir üniversitede görev yaparken yeniden atanmamak suretiyle üniversite ile ilişiği kesilenlerden,
en az yüksek lisans (master) eğitimini başarıyla tamamlamış olanlar; bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
üç ay içerisinde Yükseköğretim Kuruluna müracaat etmeleri halinde, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci
maddesinde belirtilen genel şartları taşımaları kaydıyla, Yükseköğretim Kurulunca atanmalarının uygun bulunması üzerine
müracaat tarihinden itibaren üç ay içerisinde, (öncelikle daha önce kadrolarının bulunduğu kurumlar olmak üzere) Kurulun
belirleyeceği yükseköğretim kurumlarındaki durumlarına uygun öğretim elemanı kadrolarından birine
atanabilirler. Bunlardan durumları yukarıdaki (a), (b), (c), (d) ve (e) bentlerine uyanlar için kullanılmak üzere yılda bir defa
yapılmasına ilişkin sınırlamaya tâbi olmaksızın 78 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 1 inci maddesi hükmü uyarınca
Bakanlar Kurulu kararıyla ihtiyaca göre öğretim elemanları kadrolarında unvan ve derece değişiklikleri yapılabilir.
Yükseköğretim Kurulunca atanması uygun görülmeyenler altmış gün içerisinde yargı yoluna başvurabilirler. Yükseköğretim
Kuruluna başvurmayanlar ile Yükseköğretim Kurulunca ataması uygun görülmeyenlerden, yargı yoluna müracaat etmeyenler
ve yargı kararı ile öğretim elemanı olarak atanmaları uygun görülmeyenler ise bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren bir yıl içerisinde Devlet Personel Başkanlığına müracaat ederler. Bunlar, personel ihtiyacı dikkate alınarak anılan
Başkanlıkça belirlenecek kamu kurum ve kuruluşlarının boş memur kadrolarına sınav şartı aranmaksızın ve açıktan atamaya
ilişkin sınırlamalara tâbi tutulmaksızın altı ay içinde atanırlar.
Ancak bunlardan yüksek lisans eğitimini başarıyla tamamlayamamış olanlar, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren üç ay içerisinde Devlet Personel Başkanlığına müracaat etmeleri halinde, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48
inci maddesinde belirtilen genel şartları taşımaları kaydıyla müracaat tarihinden itibaren üç ay içerisinde, personel ihtiyacı
dikkate alınarak anılan Başkanlıkça belirlenecek kamu kurum ve kuruluşlarının boş memur kadrolarına sınav şartı
aranmaksızın ve açıktan atamaya ilişkin sınırlamalara tâbi tutulmaksızın atanırlar. Bunlardan halihazırda Devlet memuru
statüsünde çalışanların ise çalıştıkları kurumlarda mecburi hizmetlerini yapmalarına müsaade edilir.
Bunlar, atandıkları kurumlarında, halihazırda kamu kurumlarında görev yapanlar ise bu kurumlarında yurt içinde
veya yurt dışında görmüş oldukları öğrenim sürelerine ilişkin olarak genel hüküml er çerçevesi nde belirlenen mecburi
hizmet yükümlülüklerini yeri ne getirirler ve ilgililer adına öğrenimleri nedeniyle çıkarılmış olan borç tutarlarının
takibinden vazgeçilerek tahsilat işlemine son verilir. Bunların daha önce ödemiş oldukları tutarların bulunması halinde, bu
meblağa isabet eden süreler ilgililerin mecburi hizmet sürelerinden indirilir. Ancak, üniversiteye veya başka bir kamu
kurumuna dönmek istemeyenlerden mecburi hizmet karşılığı olarak, hizmetleri karşılığında aldıkları yurt içi maaşlar talep
edilemez. Bu maaşlar haricinde eğitimleri için yapılan diğer ödemeler talep edilir.
Birinci fıkranın (a), (b) veya (c) bentlerinde sayılan durumların gerçekleşmesine rağmen, geçici 47 nci madde
uyarınca öğrenim hakkı tanınanlardan ataması yapılmış olanlar ile kadrolarıyla ilişikleri kesilmeyenlerden haklarında borç
takibi yapılanlar kadrolarında bırakılır; bunlar hakkında da yukarıdaki fıkra hükmü uygulanır. Bunların yükseköğretim
kurumlarında çalışmış oldukları süreler mecburi hizmetlerinden indirilir.
Bu madde kapsamına girenlerden öğretim elemanı kadrosuna atananlardan tekrar mecburi hizmet yükümlülüğü
öngörülen bir görevlendirme yapılmış veya yapılacakların, söz konusu görevlendirme çerçevesinde lisansüstü eğitimöğretimlerini
başarılı bir şekilde tamamlamış olmaları veya tamamlamaları halinde, bu görevde çalışmış oldukları süreler ilk
görevlendirmeye ilişkin mecburi hizmetlerinden indirilir ve ikinci görevlendirmeye ilişkin mecburi hizmet yükümlülüğü
devam eder; başarısız olmaları halinde ise bu görevlendirmeden kaynaklanan mecburi hizmet yükümlülük süreleri önceki
mecburi hizmet yükümlülük sürelerine ilave edilir.
Yukarıda belirtilen hükümler çerçevesinde öğretim elemanı veya memur kadrolarına atandıktan sonra yükümlü
bulundukları mecburi hizmeti bitirmeden görevlerinden ayrılan veya bir ceza sebebiyle görevine son verilenler ile bu madde
kapsamına girdiği halde müracaat etmemeleri veya Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde belirtilen genel şartları
taşımadıkları için atanamamaları nedeniyle mecburi hizmet yükümlülüğünü yerine getirmeyenlerin yükümlü tutulacakları
tutar, imzaladıkları yüklenme senedi ile muteber imzalı müteselsil kefalet senedi hükümleri dikkate alınmaksızın ve ilgililer e
ödeme yapma sonucu doğurmaksızın, kendilerine döviz olarak yapılmış olan her türlü masraflar için;
a) Bunlardan 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ek 34 üncü maddesinin yürürlüğe girdiği 5/8/1996 tarihinden
sonra yüklenme senedi ile muteber imzalı müteselsil kefalet senedi alınanlar hakkında, anılan maddenin ikinci fıkrası
hükümlerine göre bu Kanunun yayımı tarihinden önceki süreler için faiz uygulanmaksızın hesaplama yapılır.
b) 5/8/1996 tarihinden önce yüklenme senedi ile muteber imzalı müteselsil kefalet senedi alınanlar hakkında, ilgili
adına fiilen ödemenin yapıldığı tarihteki T.C. Merkez Bankasınca tespit ve ilân edilen efektif satış kuru üzerinden Türk
Lirasına çevrilerek bulunacak tutar ile bu tutara sarf tarihinden bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar geçen süre için
1/1/2006 tarihinden geçerli olmak üzere tespit ve ilân edilen kanunî faiz işletilerek hesaplama yapılır. Ancak, bu hükümlere
göre hesaplama yapılması sonucunda borçlunun aleyhine bir durum ortaya çıkması halinde (a) bendi hükümleri uygulanır.
Hesaplanan borç miktarı, ilgilinin durumu ve ödettirilecek meblağ dikkate alınarak azamî beş yıla kadar
taksitlendirilebilir. Bunların daha önce ödemiş oldukları tutar ile mecburi hizmetlerinde değerlendirilen sürelere isabet eden
tutar, anılan madde uyarınca belirlenecek tutardan düşülür."
... hükmü bulunmaktadır.
- - - Güncellendi - - -
- - - Güncellendi - - -
- - - Güncellendi - - -
daha öncesinde YÖK sıkıntı çıkarttığında idari mahkeme YÖK aleyhinde karar vermişti hocam. Bir de mecburi hizmet iptali ile ilgili Danıştay Dava Daireleri Kurulu'nun aleyhte kararı var haberiniz olsun. Kurul, mecburi hizmetin varlığını kabul edip bizi 657 / ek-35 kapsamından çıkarttı son kararında, ancak senet içeriklerinin Adli yargının görevi olduğuna karar verdi. Yani mecburi hizmet iptali yerine senetten size ödenen maaş ve sağlık harcamalarının çıkartılmasını talep etmeniz işleri biraz daha kısaltabilir. Mücadelenizde kolaylıklar ve başarılar diliyorum. Sevgi ve saygılarımla...
YÖK'ün tüm üniversite ve enstitülere göndermiş olduğu şu yazısını ve yazı içeriğine iliştirilen oldukça ilginç ve hukuken isabetsiz Danıştay İDDK'nın 2013 tarihli kararını da sizlerle paylaşmak isterim.
Link:
http://personel.gop.edu.tr/dosya/29_...Y_01_56_39.PDF